Foreign languages knowledge as factor for Human Resource Development in Tourism industry of Manabi, Ecuador
Documentos PDF
Resumen
This article focuses on foreign language competence of travel advisers as a relevant element for the human resources development (HRD) on tourist industry in Manabi, Ecuador. It describes a framework based on the travel agencies operations, effective communication and andragogy. This study comprising in the examination of French and English language knowledge in 25 travel advisers located in Manta. It is also determined the relationship among their attitudes for foreign language practice and the factors sex, age and work position. The results allow to determine that travel advisers do not consider French language as priority competence but, 10% of participants had reached level B2 in English meanwhile 90% of participants had reached A1. This condition becomes in a barrier to human resource development in tourism field. It does exist significant relationship between ‘work position’ and the ‘attitude for foreign language practice’ which should be considered to motivate the language acquisition. Este artículo se centra en la competencia en idiomas extranjeros de los asesores de viajes como un elemento relevante para el desarrollo de recursos humanos (DRH) en la industria turística en Manabí, Ecuador. Describe un marco basado en las operaciones de las agencias de viajes, comunicación efectiva y andragogía. Este estudio comprende el examen del conocimiento del idioma francés e inglés en 25 agencias de viajes ubicadas en Manta. También se determina la relación entre sus actitudes para la práctica de la lengua extranjera y los factores sexo, edad y posición laboral. Los resultados permiten determinar que las agencias de viajes no consideran el idioma francés como una competencia prioritaria, pero el 10% de los participantes habían alcanzado el nivel B2 en inglés, mientras que el 90% de los participantes habían alcanzado A1. Esta condición se convierte en una barrera para el desarrollo de recursos humanos en el campo del turismo. Existe una relación significativa entre la “posición de trabajo” y la “actitud para la práctica de la lengua extranjera” que debe considerarse para motivar la adquisición del lenguaje.
Palabra/s clave
Tourist industry
English language
Human resources
Economic and social development
Work attitudes
Industria turística
Lengua inglesa
Recursos humanos
Desarrollo económico y social
Actitud laboral
Colecciones
El ítem tiene asociados los siguientes ficheros de licencia: