Show simple item record

dc.contributor.authorMúnera Barrios, María Ginette
dc.coverage.spatialSeccional Medellínspa
dc.date.accessioned2021-01-21T14:19:11Z
dc.date.available2021-01-21T14:19:11Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11912/7489
dc.descriptionp. 7 - 25spa
dc.description.abstractLa creatividad es un concepto excesivamente utilizado en los contextos académicos, especialmente en el discurso habitual de las disciplinas del hacer, como sucede con el arte, la arquitectura y el diseño. Si bien ser creativo es condición necesaria para que el diseñador-creador1 sea innovador, es incuestionable que la creatividad es potestad humana y no exclusiva de quienes se forman en estas disciplinas, puesto que todo ser humano es capaz de crear. Pese a que la creatividad se ha entendido por tradición como principio de novedad, es decir aquello que es novedoso o que «trae algo nuevo», es evidente que se aproxima de algún modo a la noción de «innovación» y de paso atraviesa el concepto de «investigación» a veces sin distinción. Sin embargo, esta reflexión no se detendrá en estas precisiones, pues el propósito principal de este escrito pretende esbozar de qué manera la creatividad es condición de posibilidad para que las disciplinas creativas logren encontrar apuestas conjuntas sin trazar límites.spa
dc.description.abstractCreativity is a concept excessively used in academic contexts, especially, in the everyday speech of the disciplines of making, as it happens with art, architecture and design. While being creative is a condition necessary for the designer-creator to be innovative, it is unquestionable that creativity is human agency and is not exclusive of those who are trained in these disciplines, since all human beings are capable of creating. Despite the fact that creativity is understood by tradition as a principle of novelty, i.e., what is new or «brings something new», it is obvious that it approximates in a way to the notion of ‘innovation’ and, incidentally, it crosses the concept of ‘research’, sometimes without distinction. However, this reflection will not stop in these details, since the main purpose of this paper is to outline how creativity is a condition of possibility for creative disciplines to find joint bets without tracing boundaries.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Pontificia Bolivarianaspa
dc.relation.ispartofIconofactospa
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectCreaciónspa
dc.subjectInvestigación-creaciónspa
dc.subjectPolíticas de creaciónspa
dc.subjectInnovación e investigaciónspa
dc.subjectCreationspa
dc.subjectResearch-creationspa
dc.subjectCreation policiesspa
dc.subjectInnovation and researchspa
dc.titleInvestigación- creación y políticas para la producción creativa y cultural Sobre las relaciones entre la creatividad, la innovación y la Investigación-creaciónspa
dc.title.alternativeResearch-creation and cultural and creative production policies. On the relatio’ns between creativity, innovation and research-creationspa
dc.typearticlespa
dc.rights.accessRightsopenAccessspa
dc.type.hasVersionpublishedVersionspa
dc.description.sectionalMedellínspa
dc.identifier.instnameinstname:Universidad Pontificia Bolivarianaspa
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional de la Universidad Pontificia Bolivarianaspa
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.unab.edu.co/


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International