Show simple item record

dc.contributor.authorBohórquez Pereira, Giovanni
dc.contributor.authorGarcía Pino, Carolina
dc.contributor.authorJaramillo Pulgarín, Ricardo
dc.contributor.authorOrtiz Archila, Paula Andrea
dc.contributor.authorPedrozo Narváez, Héctor
dc.date.accessioned2023-04-26T22:32:39Z
dc.date.available2023-04-26T22:32:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbne-978-958-503-640-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11912/10672
dc.description79 páginasspa
dc.description.abstractEl proyecto Fortalecimiento de la identidad cultural y la comunicación en adolescentes y jóvenes rurales de Girón, Santander, con el apoyo del Edu-entretenimiento propende a la creación de escenarios de diálogo y construcción para la participación de los actores convocados y para la identificación de sus saberes y quehaceres como camino para lograr una apropiación cultural. La finalidad es afianzar identitariamente a los adolescentes y jóvenes para que se hallen práctica y conceptualmente en su comunidad como protagonistas del cambio al interior de sus territorios. Este ejercicio se proyecta desde la perspectiva educomunicativa (Kaplún, 1998) en la que se propicia una comunicación para el desarrollo y cambio social, esta a su vez se apoya en el edu-entretenimiento (Thomas Tufte, 2004) como estrategia para fortalecer las capacidades de los jóvenes y adolescentes, puntualmente sobre los ejes de comunicación, territorio e identidad cultural. La metodología propuesta tiene un enfoque cualitativo del campo participativo y se configura en el espectro de lo holístico, donde se establece la Investigación-Acción (IA) la cual se cimienta con la perspectiva alternativa de educación de Paulo Freire en su postulado La teoría de la liberación, complementada con la modalidad de Joao Bosco Pinto, quien presenta este apartado como una práctica que tiene por finalidad una transformación social (Alvarado et al., 1992). El grupo de trabajo ha fortalecido sus competencias investigativas y comunicativas a través de la indagación y revisión de los modelos y diseños metodológicos, permitiendo la implicación de los participantes en temas de alta reflexión. Ocho adolescentes del Instituto Miguel Sánchez Hinestroza y cinco jóvenes del grupo juvenil de la Iglesia Santa Bernardita de la vereda, Acapulco, Girón, se involucraron durante el proceso que se cumplió en sesiones presenciales y virtuales, durante los años 2019 y 2020. Desde lo técnico, el grupo realizó productos fotográficos, audiovisuales y radiofónicos que se generaron luego de sesiones on-line y off-line. Desde la comunicación dialógica se logró reflexionar sobre el contexto social y cultural de la vereda y, en lo grupal, se crearon las bases para concretar un futuro colectivo cuyo nombre será AK-TV. En el año 2022 algunos de los primeros integrantes del grupo realizaron su primer producto sonoro. Al ser un trabajo de investigación formativa, los investigadores evidenciaron la relación directa de teoría y realidad y cómo en la construcción de cambio social se requiere diálogo constante entre los participantes, motivación individual y señalar que todo resultado obtenido es aportante para la meta a cumplir.spa
dc.description.abstractThe project Strengthening cultural identity and communication in adolescents and rural youth of Girón, Santander, with the support of Edutainment, aims to and rural youth of Girón, Santander, with the support of Edu-entertainment, aims to create the creation of scenarios of dialogue and construction for the participation of the actors convened and the and for the identification of their knowledge and tasks as a way to achieve cultural appropriation. to achieve cultural appropriation. The purpose is to strengthen the identity of adolescents and young people so that they can adolescents and young people so that they can find themselves practically and conceptually in their community as protagonists of change within the community as protagonists of change within their territories. This This exercise is projected from the educommunicative perspective (Kaplún, 1998) in which communication for the communication for development and social change, which in turn is based on edu-communication. in turn is based on edutainment (Thomas Tufte, 2004) as a strategy to strengthen the capacities of youth and adolescents and adolescents, specifically on the axes of communication, territory and cultural identity. communication, territory and cultural identity. The proposed methodology has a qualitative approach to the participatory field and is configured in the holistic spectrum of the holistic spectrum, where the Action Research (AR) is established and is based on the (IA), which is based on Paulo Freire's alternative perspective of education in his postulate in his postulate The theory of liberation, complemented with the modality of Joao Bosco Pinto, who Joao Bosco Pinto, who presents this section as a practice that aims at social transformation (Alvarado social transformation (Alvarado et al., 1992). The working group has strengthened its investigative and communicative competencies through research and through the inquiry and revision of models and methodological designs, allowing the involvement of the participants in highly reflective topics. Eight adolescents from the Miguel Sanchez Hinestroza Institute and five young people from the youth group of St. Bernadette's youth group from the Santa Bernardita Church in the village of Acapulco, Girón, were involved during the involved during the process, which was carried out in face-to-face and virtual sessions, during 2019 and 2020. From the technical point of view, the group produced photographic, audiovisual and radio products that were and radiophonic products that were generated after on-line and off-line sessions. From the dialogic communication, we were able to reflect on the social and cultural context of the and, as a group, they created the basis for a future collective, whose name will be AK-TV. whose name will be AK-TV. In 2022, some of the first members of the group produced their first sound product. group made their first sound product. As it was a formative research work, the researchers evidenced the direct relationship between theory and reality and how the direct relationship between theory and reality and how the construction of social change requires a constant constant dialogue among the participants, individual motivation, and the fact that every result obtained is a contribution that all results obtained contribute to the goal to be achieved.en
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad Pontificia Bolivarianaspa
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectComunicación - Aspectos sociales - Girón (Sant.)spa
dc.subjectComunicación y educación - Investigaciones - Girón (Sant.)spa
dc.subjectTecnologías de la información y la comunicación - Girón (Sant.)spa
dc.titleEduentretenimiento enseñanza de la crónica y resultados de aprendizaje, experiencias de investigación desde el Oriente Colombianospa
dc.typebookspa
dc.description.sectionalBucaramangaspa


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional