Show simple item record

dc.contributor.advisorDirector. Villamizar Acevedo, Gustavo
dc.contributor.authorNúñez Lobo, Karol
dc.contributor.authorRolón Arias, Jenny Andrea
dc.coverage.temporal2014spa
dc.date.accessioned2022-10-27T16:45:48Z
dc.date.available2022-10-27T16:45:48Z
dc.date.issued2014-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11912/10354
dc.description60p.: (pdf); il; tablas; anexos.spa
dc.description.abstractEsta investigación tuvo como objetivo identificar las actitudes frente a la investigación en estudiantes de Psicología de una universidad privada de la ciudad de Bucaramanga y la incidencia en ella de variables como: edad, género y nivel de formación. Para alcanzar lo propuesto se realizó una investigación de carácter descriptivo, tipo transversal, que permitió analizar y comparar la información recogida en estudiantes de diversos niveles de formación. Para obtener la información se aplicó a 233 estudiantes de I a X semestre, el cuestionario Actitudes hacia la investigación científica en docentes de metodología de la investigación. El índice de confiabilidad obtenido del cuestionario fue de .90. La investigación abarcó los tres componentes de la actitud, reflejándose en la dimensión cognitiva una actitud muy alta con (60%) y alta en la afectiva (67,8%) y en la conductual (.797). Los resultados no muestran diferencias por género, pero si por edad y nivel de formación, a partir de este último dato, se infiriere que la formación investigativa permite la apropiación de conocimientos y consolidación de herramientas importantes para el ejercicio investigativo. Es de resaltar que no se encontraron puntuaciones “muy baja”, y en que “baja” solo se obtuvieron hasta mitad de carrera, deduciéndose que a medida que los estudiantes ingresan al ciclo profesional, donde se conocen los campos de aplicación profesional y se inicia el proceso de práctica, hay una actitud más favorable hacia el ejercicio investigativo al integrar la teoría con la práctica.spa
dc.description.abstractThe aim of this investigation was to identify the attitudes of the students of Psychology of a private university towards research. The study also measured the participants’ commitment towards research taking into account variables such as age, genre and academic level. A descriptive research was implemented in order to reach the goal of the investigation. A questionnaire entitled “Attitudes towards scientific research among teachers of Methodology of the investigation” was applied for the purpose of collecting information. This tool was applied to 233 students from first to fifth semester. The information was collected, compared and analyzed. The degree of reliability obtained from the questionnaire was 90. This investigation focused on three aspects of students’ attitudes. The first aspect was the cognitive dimension. The results indicate a high level of the students’ attitude towards this dimension (60%). The second aspect was the affective dimension, giving as a result 67, 8%. And the third aspect was the behavioral dimension, which shows .797. The results obtained do not indicate differences in genre, but suggest that age and academic level have an effect on research. Based on this claim, it can be concluded that academic training on research provides the knowledge and tools vital for the success of research. It can be emphasized that answers indicating “very low” were not found in the questionnaire. Responses specifying “low” were found only up to the middle point of the career. It can be inferred from this that as soon as the students enroll in the “Professional cycle” there is a tendency to undertake research work for the reason that the students can put the theory into practice.en
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad Pontificia Bolivarianaspa
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectPsicologíaspa
dc.subjectTesis y disertaciones académicasspa
dc.subjectEstudiantes - Actitudesspa
dc.subjectInvestigación científicaspa
dc.subjectInvestigación científica metodologíaspa
dc.titleActitudes de los estudiantes de psicología de una Universidad Privada de la Ciudad de Bucaramanga frente a la Investigaciónspa
dc.typeTrabajo de gradospa
dc.publisher.departmentEscuela de Ciencias Socialesspa
dc.publisher.programPsicologíaspa
dc.type.hasVersionpublishedVersionspa
dc.description.sectionalBucaramangaspa
dc.description.degreenamePsicólogospa


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional