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Dances at the Center of Social Discourse: from Europe Through the Caribbean to Latin America
dc.contributor.author | Lammoglia, Jose | |
dc.coverage.spatial | Seccional Medellín | spa |
dc.date.accessioned | 2021-02-05T15:52:30Z | |
dc.date.available | 2021-02-05T15:52:30Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11912/7878 | |
dc.description | p. 31 - 60 | spa |
dc.description.abstract | It is common to hear how song has being used an instrument of social protest. Dance has helped bring about social change in several parts of the world; however its contributions are almost ignored by history. Tango Argentino and Sociedades de Tumba Francesa are considered Patrimony of Humanity. Tango, originally a social dance of the lower classes, its execution considered obscene by the Argentinean upper class, had to withstand Papal judgment. Sociedades de Tumba Francesa developed in Haiti and in time came to be associated with the Duvalier regime. Today they survive in Cuba, after enduring racial discrimination in the 1940s and 1950s. La Jarana Yucateca still serves as a bond between the white and the mestizo members of Yucatecan society, a gesture of gratitude from the first to the latter for their solidarity during the War of Castes. La Danza de los Seises in the Cathedral of Sevilla remains a notable exception of religious dances within Catholic worship, otherwise banned from Catholic services for being considered sinful. La Cueca, Chile’s national folk dance has been performed by the wives, and daughters of the desaparecidos in protest for political injustice. The origins and present state of Brazilian Capoeira is an example how the social discourse can continue and modify itself to meet the needs of time. Tambu from Curaçao is a present day case of oppression/victory over the dominant Eurocentric culture. And Dominican Merengueis a kaleidoscope of ways in which dance can be used within the social discourse. By placing these dances in the social context where they helped bring about awareness or change the research adds depth to dance, often considered inconsequential and frivolous by western society. | spa |
dc.description.abstract | Es común escuchar cómo la canción se ha utilizado a manera de instrumento de protesta social. La danza ha ayudado a lograr un cambio social en varias partes del mundo, pero sus contribuciones son casi ignoradas por la historia. El tango argentino y las sociedades de tumba francesa son considerados Patrimonio de la Humanidad. El tango, originalmente un baile social de las clases bajas cuya ejecución era considerada obscena por la clase alta argentina, tuvo que soportar la descalificación papal. Las sociedades de tumba francesa se desarrollaron en Haití y con el tiempo se las llegó a asociar con el régimen de Duvalier. Hoy en día sobreviven en Cuba, después de soportar la discriminación racial en los años 40 y 50. La jarana yucateca todavía sirve como vínculo entre el blanco y los miembros de la sociedad mestiza yucateca: un gesto de gratitud por parte de los primeros hacia los segundos por su solidaridad durante la Guerra de Castas. La danza de Los Seises en la Catedral de Sevilla sigue siendo una excepción notable de las danzas religiosas dentro de la liturgia católica, siendo considerada pecaminosa y prohibida en los oficios católicos. La cueca, danza folklórica nacional de Chile, ha sido ejecutada por las esposas e hijas de los desaparecidos, en protesta por la injusticia política. Los orígenes y el presente estado del capoeira de Brasil es un ejemplo de cómo el discurso social puede continuar y modificarse para satisfacer las necesidades de la época. El tambu de Curazao es un caso actual de opresión/victoria sobre la cultura eurocéntrica dominante. Y el merengue dominicano es un caleidoscopio de formas en el que la danza puede ser utilizada dentro del discurso social. Al ubicar estas danzas en el contexto social donde ayudaron a lograr conciencia o cambio, la investigación añade profundidad al concepto de la danza, con frecuencia considerado intrascendente y frívolo por parte de la sociedad occidental. | spa |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | Universidad Pontificia Bolivariana | spa |
dc.relation.ispartof | Pensamiento humanista | spa |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Dance | spa |
dc.subject | Protest | spa |
dc.subject | Religion | spa |
dc.subject | Nationalism | spa |
dc.subject | Racism | spa |
dc.subject | Danza | spa |
dc.subject | Protesta | spa |
dc.subject | Religión | spa |
dc.subject | Nacionalismo | spa |
dc.subject | Racismo | spa |
dc.title | Dances at the Center of Social Discourse: from Europe Through the Caribbean to Latin America | spa |
dc.title.alternative | Las danzas en el centro del discurso social: de Europa a América Latina, pasando por el Caribe | spa |
dc.type | article | spa |
dc.rights.accessRights | openAccess | spa |
dc.type.hasVersion | publishedVersion | spa |
dc.description.sectional | Medellín | spa |
dc.identifier.instname | instname:Universidad Pontificia Bolivariana | spa |
dc.identifier.reponame | reponame:Repositorio Institucional de la Universidad Pontificia Bolivariana | spa |
dc.identifier.repourl | repourl:https://repository.unab.edu.co/ |
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No. 7 (2010) [13]