Show simple item record

dc.contributor.authorPosada Ramírez, Daniel Ricardo
dc.contributor.authorCardona Jiménez, Luis David
dc.contributor.authorCardona Restrepo, Pablo Santiago
dc.coverage.spatialSeccional Medellínspa
dc.date.accessioned2021-01-22T14:25:11Z
dc.date.available2021-01-22T14:25:11Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11912/7536
dc.descriptionp. 100 - 123spa
dc.description.abstract¿Cómo intervenir el territorio de una comunidad vulnerable? Esta fue la pregunta a la que se le intentó dar respuesta, desde el proyecto investigación Intervenciones físicoespaciales a través del diseño y construcción participativa en áreas de interés ambiental, caso sendero, vivero y cancha Fundación Niños de los Andes (2015). El proyecto fue desarrollado entre la Universidad Católica de Manizales, el programa de Arquitectura y la Fundación Niños de los Andes Manizales, y en él se indagó acerca de la relación entre el habitante y el lugar que ocupa, con el objetivo de identificar criterios para transformar, reconstruir, mejorar y afianzar relaciones espaciales entre los habitantes de la fundación y tres espacios propicios para la meditación, la educación y la recreación de una comunidad de niños de 7 a 17 años. Este proceso planteó como estrategia la participación comunitaria para enganchar a la población con actividades sobre estos espacios e intentar trascenderlos en lugares en pos de generar sentido de pertenencia. Esto pone en juego varios aspectos que orientan el caso de estudio: identificar quién lo ocupa, qué siente en este y por este lugar, cómo lo vive…, de la mano con un análisis espacial como estructura paisajística que tiene además de forma, topografía, fauna y flora, la posibilidad de proyectarlo desde la filosofía institucional de la fundación y el deseo y necesidad de sus habitantes de propiciar un cambio en su sentido de vida hacia horizontes mucho mejores e incluyentes.spa
dc.description.abstractHow to intervene the territory of a vulnerable community? This was the question that we attempted to respond, from the research project called Physical and spatial interventions through design and participatory construction in areas of environmental interest: the case of trail, garden center and soccer field Niños de los Andes (Children of the Andes) Foundation (2015). The project was developed between the Catholic University of Manizales, the Architecture program and the Niños de los Andes Manizales (Children of the Andes, Manizales) Foundation. The relationship between the inhabitant and the place he occupies was studied, with the aim of identifying criteria to transform, reconstruct, improve, and enhance spatial relationships between the inhabitants of the Foundation and three spaces that are favorable to meditation, education, and recreation of a community of children of ages ranging from 7 to 17. This process raised a strategy of community participation in order to engage the population with activities about these spaces and to try to transcend them into places in pursuit of generating a sense of belonging. This brings into play various aspects that guide the case study: identifying who occupies it, what they feel in and for this place, how they live it, etc. This is done hand in hand with a spatial analysis as landscape structure with a shape, a topography, a fauna and a flora, but also the possibility of projecting it from the institutional philosophy of the Foundation and the desire and need for its inhabitants to lead a change in their sense of life toward much better and more inclusive horizons.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Pontificia Bolivarianaspa
dc.relation.ispartofIconofactospa
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectTerritoriospa
dc.subjectHábitatspa
dc.subjectDiseño participativospa
dc.subjectTransformaciónspa
dc.subjectApropiaciónspa
dc.subjectTerritoryspa
dc.subjectHabitatspa
dc.subjectParticipatory designspa
dc.subjectTransformationspa
dc.subjectAppropriationspa
dc.titleLa participación comunitaria como estrategia para la intervención físico espacialspa
dc.title.alternativeCommunity participation as a strategy for physical and spatial interventionspa
dc.typearticlespa
dc.rights.accessRightsopenAccessspa
dc.type.hasVersionpublishedVersionspa
dc.description.sectionalMedellínspa
dc.identifier.instnameinstname:Universidad Pontificia Bolivarianaspa
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional de la Universidad Pontificia Bolivarianaspa
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.unab.edu.co/


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International