Show simple item record

dc.contributor.authorPérez Tort, Susana
dc.coverage.spatialSeccional Medellínspa
dc.date.accessioned2020-12-10T17:26:14Z
dc.date.available2020-12-10T17:26:14Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11912/7183
dc.descriptionp. 41 - 50spa
dc.description.abstractLa imagen icónica sirve a la construcción colectiva de la realidad. Roland Barthes (2005)1 considera a la fotografía como un instrumento que supera el registro veraz de la realidad analógica. Al irrumpir las Nuevas Tecnologías la imagen cambia su estatuto de veracidad ya que puede existir sin ser "necesariamente" un duplicado de esa realidad. Las tecnologías digitales pueden crear matemáticamente imágenes que no existan analógicamente. Se consolida una nueva cultura visual, en la que quien percibe una imagen no cree ni espera que ésta sea fidedigna, generándose así una práctica colectiva en la que la ausencia de veracidad y el fotorrealismo simulado" son un fin en sí mismo. Las Nuevas Tecnologías gestionan un nuevo criterio de percepción y construcción de la realidad.spa
dc.description.abstractThe iconic image serves the collective construction of reality. Roland Barthes (2005)3 considers photography as an instrument that exceeds the true record of analog reality. Because of the breakthrouqh of new technologies, the image changes its status of truthfulness as it can exist without being "necessarily" a duplicate ofthat reality. Digital technologies can mathematically create images that do not exist analogically. A new visual culture is consolidated in which the one who perceives an image does not believe or expect that it is reliable managing, thus, a collective practice in which the lack of truthfulness and simulated photorealisrrr' are an end in itself. New Technologies manage a new standard of perception and construction of reality.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Pontificia Bolivarianaspa
dc.relation.ispartofIconofactospa
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectImagen digitalspa
dc.subjectFotografíaspa
dc.subjectCinespa
dc.subjectNuevas tecnologíasspa
dc.subjectPercepción/Cogniciónspa
dc.subjectDigital Imagingspa
dc.subjectPhotographyspa
dc.subjectFilmspa
dc.subjectNew Technologiesspa
dc.subjectPerception / Cognitionspa
dc.titleEstatuto de veracidad de la imagen digital, cultura visual en fotografía y cinespa
dc.title.alternativeStatus of Truthfulness of Digital Image Visual Culture in Photography and Filmspa
dc.typearticlespa
dc.rights.accessRightsopenAccessspa
dc.type.hasVersionpublishedVersionspa
dc.description.sectionalMedellínspa
dc.identifier.instnameinstname:Universidad Pontificia Bolivarianaspa
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional de la Universidad Pontificia Bolivarianaspa
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.unab.edu.co/


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International